I. epocha - období od počátku éry železnice až do dvacátých let je charakteristické výstavbou mnoha samostatných soukromých drah, převážně lokálních, na kterých je provozována parní trakce a s vozy jednoduchých konstrukcí.
II. epocha - období do roku 1945 je charakteristické pro postupné slučování malých soukromých drah a vytváření velkých státních železnic. Parní trakce je na vzestupu, zdokonalují se provozní předpisy, návěstní soustava.
III. epocha - období přibližně do roku 1970. Po válce bylo nutné obnovit železniční strukturu. Parní trakce dostala konkurenci v zavádění motorové a elektrické trakci.
IV. epocha - období přibližně do roku 1990. Masivní nasazení elektrické trakce na hlavních tazích a motorové na vedlejších. Stanovena jednotná barevná schémata lokomotiv a vozů, např. typický široký žlutý pruh na hnacích vozidlech. Postupně zaváděno mezinárodní značení vozů.
V. epocha - současnost. Politické změny v Evropě zasáhly i do struktur mnoha železničních správ, např. u nás došlo k rozdělení ČSD na ČD a ŽSR, naopak v Německu došlo ke sloučení DB a DR. V mnoha zemích se budují VRT (vysokorychlostní tratě). Opět se objevují zajímavé barevné motivy na vozidlech.
VI. epocha - mezinárodní verze normy NEM 800 již uvádí specifikaci pro tuto epochu, národní verze se
teprve připravují. Pro tuto epochu jsou charakteristické prvky vstupu dalších soukromých
dopravců na železnici, bohatá barevná schemata vozidel. Pro naši železnici je charakteristické
převedení nákladní dopravy pod ČD Cargo, osamostatnění správy železniční sítě od dopravy. Na
místních tratích jsou odprodávány nepotřebné nádražní objekty, při rekonstrukcích stanic se
odstraňují přebytečné objekty a koleje, které sloužily nákladní dopravě. Ta je nyní
soustřeďována do velkých stanic a terminálů. V přepravě zásilek vévodí kontejnerová doprava.
Písmenné označování - velká písmena
Velká písmena určují tzv. řady vozů, jedná se o základnírozdělení jednotlivých provedení železničních vozů (jako např. vůz 1. nebo 2.třídy, jídelní, lůžkový vůz a pod.). Význam velkých písmen je jak mezinárodně(v Evropě), tak i z historického hlediska poměrně jednotný, rozdíly jsou minimální.
A vůz první třídy
B vůz druhétřídy
C vůz třetítřídy, dnes pouze na historických vozech
D zavazadlový vůz
D_ patrový vůz (pouze v kombinaci, např. DA, DB)
F poštovní vůz
P poštovní vůz
Post poštovní vůz
_R vůz srestauračním nebo barovým oddílem (vždy v kombinaci, např. AR, BR)
S speciální /společenský / salónní vůz
Salon salónní vůz
SR společenský vůz
WG společenský vůz
WL_ lůžkový vůz (vždy v kombinaci, např. WLA, WLB, WLAB)
WR jídelní vůz
WSP luxusní vůz (Pullmann)
Z vůz prozvláštní účely
DD, MD,
MDD otevřený patrový-, krytý -, krytý patrový vůz pro přepravu automobilů (tyto vozy se také řadímezi osobní)
Znak "_" značí, že toto písmeno se používá pouze vkombinaci s jinými. Kromě těchto kombinací se pochopitelně používají i další,např.:
AB - vůz rozdělen na část první třídy a část druhé třídy
BPost - vůz 2. třídy s poštovním oddílem
WLAD - lůžkový vůz první třídy se zavazadlovým oddílem
WRR - jídelní vůz s barovým oddílem (tato kombinace již nenídoporučována)
pokud není malými písmeny definováno jinak, jedná se o vozys oddíly (kupé)
Post a Salon jsou vyjímky, které obsahují i malé písmena,která však nemají žádný význam (celé slovo je bráno jako jedno písmeno)
některé železnice používají nebo používaly ještě další písmena, jejich praktické využití je dnes obvykle minimální: H_ dvorní / salónní vůz (kkStB - Rakouské státnídráhy, asi do roku 1918)
I restaurační vůz (PKP)
K úzkorozchodnývůz (DB, DR)
M vůz pro převoznemocných (PKP)
N vůz propřevoz vězňů (PKP)
O patrový vůz
Písmenné označování - malá písmena ČD
a dvounápravovývůz
b vůz vybavenýpro tělesně postižené osoby
c vůz sesedačkami upravitelnými jako místa k ležení (lehátka)
d vůz sprostorem pro jízdní kola
ee vůz sezásobováním energií z napájecího vedení
f řídící vůz
g vůz salternativním oddílem pro zaměstnance obsluhy vlaku
h vůz vybavenýpro tělesně postižené osoby
j nerozpojitelnájednotka
k individuálnívytápění kamny
m vůz delší než24,5 m
n vůz promotorovou trakci, bez průběžného kabelu elektrického topení
o dvoupodlažnívůz (nepoužívá se u řad DD, MDD)
p velkoprostorovývůz se středovou uličkou (pro dálkovou dopravu)
r zvláštnívýbava nebo zvláštní uspořádání interiéru
s postranníchodba v zavazadlovém voze nebo ve voze se zavazadlovým oddílem
t velkoprostorovývůz se středovou uličkou (pro regionální dopravu)
u úzkorozchodnývůz
v vůz sprostorem pro jízdní kola
x vůz lehkéstavby pro motorové vlaky
z vůz sezásobováním energií z napájecího vedení
Tak a teď už víte jakými vozy to vlastně všichni jezdíme a hlavně jak je to s tím označovaním.
Např. Vidím vůz, ktečrý je označen jako BDbmsee ( úschova během přepravy)
Jak budu postupovat, abych zjistil co ukrývá uvnitř?
Najdu si ve velkých písmenech co znamenají písmena B a D.
A poté v malých co znamenají písmena b, m, s, ee.návštěvníků stránky | |
---|---|
celkem | 179 805 |
tento týden | 378 |
dnes | 36 |